BERNARD MOUTON

blokfluiten

Bernard Mouton begon dwarsfluit te spelen toen hij zeven was. Later studeerde hij ook saxofoon en viool. Hij ontdekte vrij laat de blokfluit, waarin hij zich vervolmaakte, eerst bij Mieke Van Weddingen, later aan het Conservatoire de Musique de Bruxelles, in de klas van Frédéric de Roos, en vervolgens in Parijs bij Pierre Hamon. Daarnaast behaalde hij het diploma musicologie aan de Université Libre de Bruxelles. Door deze twee complementaire opleidingen maakte hij kennis met steeds oudere muziek.
Sinds een paar jaar interesseert hij zich vooral voor de middeleeuwen, en in het bijzonder voor het monodische repertoire van de twaalfde- en dertiende-eeuwse troubadours en trouvères. Hij volgde cursussen en masterclasses bij de muzikanten van verschillende ensembles die middeleeuwse muziek spelen: Alla Francesca (Frankrijk), Micrologus (Italië), Boston Camerata (Verenigde Staten). In 1998 creëerde hij samen met de tovenaar Sylvain Sluys een middeleeuwse voorstelling met muziek en magie, Les Ballades du temps jadis, die liep in het voorjaar en de zomer van 1999 (met name op Les Nuits Médiévales van Saint-Antoine l’Abbaye in Frankrijk). Hij stond aan het hoofd van het ensemble Fin’ Amor, dat gespecialiseerd was in de vertolking van het monodische profane repertoire van de twaalfde en dertiende eeuw. In 2000 richtte hij samen met de zangeres Edith Saint-Mard het ensemble La Roza Enflorese op. Sinds 2001 is hij artistiek directeur van het Brusselse festival Midis-Minimes. In 2004 richtte hij ‘Musica Ficta’ op, een Pavane-label dat gespecialiseerd is in oude muziek en waarover hij ook de artistieke leiding heeft.